close
تبلیغات در اینترنت
نماز، نور چشم مؤمن

نماز، نور چشم مؤمن

نماز، نور چشم مؤمن

 

 نماز؛ ویژگی مؤمن

"الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ"1

[پرهیزکاران] کسانی هستند که به غیب ایمان می آورند و نماز را بر پا و از نعمت ها و مواهبی که به آنان روزی داده ایم، انفاق می کنند.

 

ویژگی های پرهیزکاران:

ایمان به غیب و جهان ماورایِ حس، نخستین نقطه جدایی مؤمنان از کافران، است:" الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالغَیْبِ ". تبلور این باور در زندگی مؤمنان، اقامه نماز است:" وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ "

نماز رمز ارتباط با خداوند است. مؤمنانی را که به جهان ماوراء طبیعت راه یافته اند، در یک رابطه دائمی و همیشگی با آن مبدأ بزرگ آفرینش قرار می دهد.

چنین انسانی احساس می کند از تمام مخلوقات دیگر فراتر رفته، و ارزش آن را پیدا کرده که با خدا سخن بگوید. کسی که شبانه روز دستکم پنج بار در برابر خداوند قرار می گیرد و با او به راز و نیاز می پردازد، فکر، عمل و گفتارش همه خدایی می شود. چنین انسانی چگونه ممکن است به خلاف خواست خدا گام بردارد؟

ثانیه های تأمل:

1.نماز باید برنامۀ همیشگی انسان باشد، نه مقطعی و موقت.( یُقیمُونَ الصَّلاةَ )

2.بعد از اصل ایمان، مهمترین اصل عملی، اقامۀ نماز و انفاق است.( یُؤْمِنُونَ، یُقیمُونَ، یُنْفِقُونَ )

 

نماز را پاس بدار !

"حافِظُوا عَلَی الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطی وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتینَ" 2

بر [انجام] همۀ نمازها و [به ویژه] نماز وسطی [ظهر]، مراقبت کنید و برای خدا خاضعانه به پا خیزید.

 

از نماز غافل نشوید:

اشتغال به مسائل مختلف همانند ازدواج و طلاق و دیگر امور خانوادگی و مشکلات روز مره زندگی، نباید انسان را از نماز که ستون دین است، غافل کند. بر اساس" رِجال لاتُلهیهِم تِجاره وَ لا بَیعٌ عَن ذِکرِ الله"« مردانی که نه تجارت و نه معامله ای آنان را از یاد خدا غافل نمیکند»3لازم است که حتی ضروری ترین مسائل زندگی همچون امور خانواده، انسان را از اقامه نماز و از محافظت آن باز ندارد.4

محافظت انسان از نماز:

دستور و توصیۀ دین، این است که نماز با همه آداب و شرایط آن انجام شود؛ ولی فرمان پاسداری از نماز، گسترده تر از خواندن نماز است؛ بنابراین، بنده مؤمن باید نماز خالصانه اش را با کارهای بعدی تباه نکند، تا نماز وی نزد خداوند رود و پیش او باقی بماند. ("اِلَیهِ یَصعَدُ الکَلِمَ اطَّیِّبُ وَ العَمَل الصّالِحُ یَرفَعُه"«حقایق پاک [چون عقاید و اندیشه های صحیح] به سوی او بالا می رود و عمل شایسته، آن را بالا می برد.»5)

محافضت نماز از انسان:

همان طور که نمازگزار، نماز را پاس و حفظ می کند، نماز نیز وظیفه حفظ نماز گزار را بر عهده دارد؛ یعنی همان طور که انسان باید از نماز محافظت کند، نماز نیز انسان را از بدی ها بر حذر می دارد. ("إِنَّ الصَّلاةَ تَنهَی عَنِ الفَحشاءِ وَ المُنکَرِ "6)

ثانیه های تأمل:

1. حفظ همۀ حدود و احکام الهی واجب است؛ اما خدای سبحان درباره مراقبت از نماز، دستوری جداگانه داده است:" حافِظُوا عَلَی الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطی".یعنی، محافظت بر نمازها واجب است.

2. انسان نباید وصلۀ ناهماهنگ هستی باشد. قرآن کریم می فرماید: همۀ هستی فرمانبر خدایند(" کُلُّ لَهُ قانِتُونَ"7)، پس اگر ما فرمانبردار حق تعالی باشیم، وصلۀ ناهماهنگ هستی خواهیم بود(" قوموا لله قانتین")

 

نماز و گناه؟

"أقِمِ اصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنهَی عَنِ الفَحشاءِ وَ المُنکَرِ"8

نماز را به پا دار که نماز، انسان را از زشتی ها و گناه، باز می دارد.

 

بعضی ها نماز می خوانند و در عین حال، مرتکب گناه هم می شوند. به نظر شما مشکل کجاست؟

باید گفت: بازداری از گناه، اثر طبیعی نماز است؛ چون نماز، توجه خاصی از بنده به سوی خدای سبحان است؛ اما این اثر نماز، به مقدار اقتضا است؛ یعنی اگر مانع یا مزاحمی در بین نباشد، اثر خود را می بخشد و نمازگزار را از فحشا باز می دارد، ولی اگر مانع یا مزاحمی جلوی اثر آن را گرفت، دیگر اثر نمی کند. در نتیجه، نمازگزار کاری می کند که از او انتظار ندارد.

بنابراین، یاد خدا و موانعی که از اثر او جلوگیری می کنند، مانند دو کفه ترازو هستند؛ هر وقت کفه یاد خدا سنگین شد، نمازگزار گناه نمی کند، و هر جا کفه موانع چربید، کفه یاد خدا ضعیف می شود و نمازگزار از حقیقت یاد خدا فاصله می گیرد و مرتکب گناه می شود.9

ملاک قبولی نماز:

امام صادق(ع) فرمودند: هر کس درپی آگاهی از قبول یا عدم قبول نماز خویش است، بنگرد آیا آن نماز، او را از گناه باز می دارد یا نه؟ به مقداری که او را (از ارتکاب گناه) باز می دارد، از او قبول شده است.10

ثانیه های تأمل:

1.گسترش کار های نیک و معروف، به طور طبیعی، مانع رشد منکر است. ( الصَّلاةَ تَنهَی عَنِ الفَحشاءِ وَ المُنکَرِ)

2. اگر نمازِ انسان، او را از فحشاء و منکر باز نداشت، باید در قبولی نماز خود شک کند. ( إِنَّ الصَّلاةَ تَنهَی )

 

رمز موفقیت

"وَ استَعینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ وَ إنها لَکَبیرَةٌ إِلاّ عَلَی الخاشِعِینَ"11

از خداوند به وسیلۀ صبر و نماز، یاری بخواهید، و یقیناً این کار جز بر فروتنان، گران و دشوار است.

 

راه پیروزی بر مشکلات:

برای پیشرفت و پیروزی بر مشکلات، دو رکن اساسی لازم است؛ یکی پایگاه نیرومند درونی و دیگر تکیه گاه محکم بیرونی. صبر، پایگاه نیرومند درونی است و نماز، پیوندی است با خداوندی که تکیه گاه محکم بیرونی است.12

نماز، کلید موفقیت:

نماز، انسان را به قدرت لایزالی پیوند می دهد که همۀ مشکلات برای او آسان است. همین احساس، سبب می شود که انسان در برابر حوادث، نیرومند و آرام باشد.13

به سخن دیگر، نماز که رو کردن به خدا و پناهندگی به اوست، روح ایمان را زنده می کند و به آدمی می فهماند که به جایی تکیه دارد که انهدام پذیر نیست و به طنابی چنگ زده که پاره شدنی نیست.14

ثانیه های تأمل:

1. صبر و نماز، دو اهرم نیرومند در برابر مشکلات هستند( استَعینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ). پس هر چه انسان در برابر خدا بیشتر اظهار عجز و بندگی کند، امدادهای او را بیشتر دریافت کرده، بر مشکلات پیروز خواهد شد.

2. سنگین بودن نماز، نشانه تکبّر در برابر خداست و برپایی نماز، کاری سنگین و دشوار است، مگر برای خاشعان و فروتنان( إنها لَکَبیرَةٌ إِلاّ عَلَی الخاشِعِینَ).

3. هنگامی که مشکل مهمی برای حضرت علی(ع) پیش می آمد، به نماز بر می خواست؛ سپس این آیه را تلاوت می نمود:" از صبر و نماز، کمک بگیرید."15

 

 

نماز، امید بخش ترین عبادت

" وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیلِ إِنَّ الحَسَناتِ یُذهِبنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکری لِلذَّاکِرِینَ"16

نماز را در دو طرف روز و اوائل شب بر پا دار؛ چرا که حسنات، سیئات و آثار آنها را بر طرف می کنند. این تذکری است برای آنها که اهل تذکرند.

 

نماز، مصداق روشن"حسنات":

"حسنات" شامل همۀ نیکی ها و خوبی ها مثل نماز، توبه و استغفار، صدقه است، و از آنجا که جمله" إِنَّ الحَسَناتِ یُذهِبنَ السَّیِّئاتِ " بلافاصله بعد از دستور نماز، ذکر شده، یکی از مصداق های روشن آن، نمازهای روزانه است.17

نماز، از بین برنده سیئات:

از نظر روانی نیز شک نیست که هر گناه و عمل زشتی، یک نوع تاریکی در روح و روان انسان ایجاد می کند که اگر ادامه یابد، اثرات آنها متراکم شده، به صورت وحشتناکی انسان را مسخ می کند؛ ولی کار نیک و نماز که از انگیزه الهی سرچشمه گرفته، به روح آدمی لطافتی می بخشد که آثار گناه از آن بشوید و آن تیرگی ها را به روشنایی مبدل سازد.18

امام صادق (ع) می فرمایند:"هر کس دو رکعت نماز بخواند، در حالی که می داند چه می گوید، از نماز منصرف می شود، در حالی که بین او و خداوند، هیچ گناهی نیست."

به فرموده رسول خدا(ص): امید بخش ترین آیه قرآن، این آیه است:" نماز را در دو طرف روز و اوائل شب بر پا دار؛ چرا که حسنات، سیئات و آثار آنها را بر طرف می کنند."سپس فرمود: نماز های پنج گانه برای امت من همچون نهر آب جاری است که بر در خانه یکی از شما باشد، آیا گمان می کنید اگر آلودگی ای در تن او باشد و سپس پنج بار در روز در آن نهر غسل کند، آیا چیزی از آن بر جسد او خواهد ماند؟ به خدا سوگند! همچنین است نماز های پنج گانه برای امت من"

ثانیه های تأمل:

1. نمازهای شبانه روزی، از بارزترین مصداق های کار نیک است (أَقِمِ الصَّلاةَ ... إِنَّ الحَسَناتِ یُذهِبنَ السَّیِّئاتِ ).

2. اعمال انسان در یکدیگر تأثیر دارند؛ چرا که انجام کارهای نیک، بویژه نمازهای شبانه روزی، موجب آمرزش گناهان است ( إِنَّ الحَسَناتِ یُذهِبنَ السَّیِّئاتِ).

3. نماز، وسیله یاد خدا و فراموش نکردن اوست (  أَقِمِ الصَّلاةَ ... ذلِکَ ذِکری).

نُه نشانۀ نماز گزار واقعی:

" الَّذینَ هُم عَلَی صَلاتِهِم دائِمُونَ* . . . وَ الَّذین هُم عَلَی صَلاتِهِم یُحافِظُونَ"19

آن ها که نمازها را پیوسته به جا می آورند*. . . و آن ها که بر نماز مواظبت دارند.

اوصاف نُه گانه نمازگزاران

این آیه جامع ترین آیات درباره ویژگی نمازگزاران است. در آن، به نُه ویژگی از ویژگی های نمازگزاران اشاره شده است:

الف- مداومت بر نماز( الذین هم علی صلاتهم دائمون ).

ب- انفاق( وَ الَّذینَ فی أَموالِهِم حَقٌّ مَعلُومٌ* لِلسَّائِلِ وَ المَحرُوم).

ج- تصدیق قیامت( وَ الَّذینَ یُصَدِّقُونَ بِیَومِ الدِّینِ).

د- هراس از عذاب جهنم( وَ الَّذینَ هُم مِن عَذابِ رَبِّهِم مُشفِقُونَ).

ه- عفّت و پاکدامنی( وَ الَّذینَ هُم لِفُرُجِهِم حافِظُونَ)

ز- امانتداری( وَ الِّذینَ هُم لِأَماناتِهِم [راعُونَ])

و- وفای به عهد( وَ عَهدِهِم راعُونَ).

ح- ادای شهادت( وَ الَّذینَ هُم بِشَهاداتِهِم قائِمُونَ).

ط- محافظت بر نماز( وَ الَّذینَ هُم عَلَی صَلاتِهِم یُحافِظُونَ).

ثانیه های تأمل:

1.انسان بدون نماز، مضطرب است ( جَزوعاً ... مَنُوعاً إِلاَّ المُصَلِّین).

2.آثار نماز در گرو مداومت بر آن است ( الَّذینَ هُم عَلَی صَلاتِهِم دائِمُون).

3.به فرموده امام کاظم (ع) : مراد از "الَّذینَ هُم عَلَی صَلاتِهِم یُحافِظُونَ" شیعیانی هستند که بر نماز پنج گانه مواظبت می کنند.20

 

تو هم وظیفه داری

"وَ أْمُرْ أَهلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصطَبِر عَلَیها لا نَسْئَلُکَ رِزقاً نَحنُ نَرْزُقُکَ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقوی"21

و خانواده ات را به نماز فرمان ده و بر آن پایدار باش. ما از تو روزی نمی خواهیم، (بلکه) ما تو را روزی می دهیم، و سر انجامِ (نیکو) برای (اهل) تقواست.

 

یک وظیفه قرآنی:

افزون بر اهمیت دادن به نماز اول وقت که در روایات و سخنان بزرگان بسیار بر آن سفارش شده است و برکات و دستاوردهای بی شماری برای آن شمرده اند، وظیفه دیگری که قرآن کریم بر مؤمنان لازم دانسته است، تلاش برای اقامه و گسترش نماز در میان خانواده، خویشان و دیگر وابستگان است. حتی فردی همانند وجود مبارک پیامبر (ص) آن گاه که آیه"و أمر اهلک بالصلاه و اصطبر علیها" نازل گردید، تا چندین ماه درب خانه ی حضرت علی و فاطمه (ع) را می زدند و در آستانه در می فرمودند: «الصلاه».22

ثانیه های تأمل:

1.انسان به سرنوشت فکری و دینی خود مسئول است و تنها رعایت امور مادّی کافی نیست.( و أمر اهلک)

2.فرمان به نماز از میان دیگر واجبات، رمز بیمه شدن اعضای خانواده است.( و أمر اهلک بالصلاة)

3.به سبب اهمیت جایگاه نماز در خانواده، در انجام و در امر به آن باید تأکید و پایداری کرد.( اصطبر علیها)

 

 

پاورقی:

1-بقره، 3

2-بقره، 238

3-نور، 37

4-ر.ک: تسنیم، ج 11، ص 264

5-فاطر، 10

6-عنکبوت، 45

7-بقره، 116؛ روم، 26

8-عنکبوت، 45

9-ترجمه المیزان، ج 16، ص 201

10-بحارالانوار، ج 79، ص 198

11-بقره، 45 و 46

12-تفسیر نمونه، ج 1، ص 218

13- تفسیر نمونه، ج 1، ص 219

14-ترجمه المیزان، ج 1، ص 229

15-اصول کافی، ج 3، ص 480

16-هود، 114

17-تفسیر نمونه،ج 9، ص 267

18- تفسیر نمونه،ج 9، ص 267

19-معارج، 19 الی 35

20-البرهان، ج 5، ص 488

21-طه، 132

22-ر.ک: تفاسیر کبیر فخر رازی و درّالمنثور و مجمع البیان. به نقل از تفسیر نور، ج 5، ص 413.

 

 

 

 

 

  

 

تاریخ ارسال: جمعه 13 شهريور 1394 ساعت: 12:31 |تعداد بازدید : 39 نویسنده :

دیدگاههای این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

آخرین ارسالهای تالار گفتمان

مــنــتــــظـــــران گــــمــــنــــام
یا مهدی
ادرکنی
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ
وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَحْشُرْنا مَعَهُمْ
وَالْعَنْ أعْدائَهُمْ اَجْمَعینْ
   نماز؛ ویژگی مؤمن "الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ"1 [پرهیزکاران] کسانی هستند که به غیب ایمان می آورند و نماز را بر پا و از نعمت ها و مواهبی که به آنان روزی داده ایم، انفاق می کنند.   ویژگی های پرهیزکاران: ایمان به غیب و جهان ماورایِ حس، نخستین نقطه جدایی مؤمنان از کافران، است:" الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالغَیْبِ ". تبلور این باور در زندگی مؤمنان، اقامه نماز است:" وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ " نماز رمز ارتباط با خداوند است. مؤمنانی…
التماس دعا
خدایا،توفیق فرمانبرى،و دورى از نافرمانى،و درستى نهاد و شناخت واجبات را روزى ما بدار
ما را به هدایت و پایدارى گرامى دار
و زبانمان را به راستگویى و حكمت استوار ساز
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن
صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ
فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ
وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً
حَتَّی تُسْکِنَهُ اَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا"
برحمتک یا ارحم الراحمین
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمِ
أنْتَ اللهُ الَّذی لٰا إلٰهَ إلّا أنْتَ، مُبْـدِئُ الْخَلْقِ وَمُعیدُهُمْ وَأنْتَ اللهُ الَّذی لٰا إلٰهَ إلّا أنْتَ، مُدَبِّـرُ الْاُمُورِ
وَ بٰاعِثُ مَنْ فِی الْقُبُورِ، وَ أنْتَ اللهُ الَّذی لٰا إلٰهَ إلّا أنْتَ الْقٰابِضُ الْبٰاسِطُ
وَ أنْتَ الله الَّذی لٰا إلٰهَ إلّا أنْتَ، وٰارِثُ الْأرْضِ وَمَنْ عَلَیْهٰا.
أسْئَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذی إذٰا دُعیتَ بِهِ أجَبْتَ، وَإذٰا سُئِلْتَ بِهِ أعْطَیْتَ
وَ أسْئَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ أهْلِ بَیْتِهِ، وَ بِحَقِّهِمُ الَّذی أوْجَبْتَهُ عَلیٰ نَفْسِكَ
أنْ تُصَلِّیَ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ ٰالِ مُحَمَّدٍ، وَ أنْ‌ تَقْضِیَ لی حٰاجَتی، السّاعَةَ السّاعَةَ،
یٰا سَیِّدٰاهُ، یٰا مَوْلٰاهُ، یٰا غِیٰاثٰاهُ، أسْئَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ سَمَّیْتَهُ بِهِ نَفْسَكَ، وَاسْتَأْثَرْتَ
بِهِ فی عِلْمِ الْغَیْبِ عِنْدَكَ أنْ تُصَلِّیَ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ ٰالِ مُحَمَّدٍ، وَ أنْ تُعَجِّلَ خَلٰاصَنٰا
مِنْ هٰذِهِ الشِّدَّةِ، یٰا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَالْأبْصٰار، یٰا سَمیعَ الدُّعٰآءِ،‌إنَّكَ عَلیٰ كُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ،
بِرَحْمَتِكَ یٰا أرْحَمَ الرّاحِمین
یک روز می افتد ؛
آن اتفاق خوب را می گویم ...
من به افتادنی که برخاستن اوست ایمان دارم ؛
هر لحظه ، هر روز ، هر جمعه ...
اللهم عجل لولیک الفرج
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
لا اِلهَ اِلا اللَّهُ
عَلَیْهِ تَوَكَّلْتُ
وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ
یا مهدی ادرکنی
السلام علی جمیع المعصومین علیهما السلام
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ عَلَیْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ ما شآءَ اللَّهُ كانَ وَ مالَمْ یَشَاْ لَمْ یَكُنْ اَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّشَیْئٍ قَدیرٌ وَ اَنَّ اللَّهَ قَدْ اَحاطَ بِكُلِّ شَیْئٍ عِلْماً اَللّهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسى وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دآبّةٍ اَنْتَ اخِذٌ بِناصِیَتِها اِنَّ رَبّى عَلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ